Του Κώλου...


Η απόσταση ανάμεσα στις δύο ράγες των σιδηροδρομικών γραμμών στις ΗΠΑ είναι 4 πόδια και 8,5 ίντσες (143,5 cm). Μάλλον παράξενος αριθμός. Γιατί άραγε έχει επιλεγεί το συγκεκριμένο διάκενο;

O σιδηρόδρομος στις ΗΠΑ κατασκευάστηκε με τον τρόπο που είχε κατασκευαστεί ο σιδηρόδρομος στην Αγγλία, από Άγγλους μηχανικούς που μετανάστευσαν, και οι οποίοι θεώρησαν ότι θα ήταν καλή σκέψη, επειδή θα επέτρεπε να χρησιμοποιηθούν υπάρχουσες ατμομηχανές από την Αγγλία.

Και τότε, γιατί οι Άγγλοι κατασκεύασαν τις ατμομηχανές τους έτσι; Διότι οι πρώτες σιδηροδρομικές γραμμές κατασκευάστηκαν από τους ίδιους μηχανικούς που κατασκεύαζαν τραμ, στο οποίο χρησιμοποιούσαν ήδη το συγκεκριμένο διάκενο.

Και γιατί αυτό το διάκενο; Διότι οι κατασκευαστές του τραμ ήταν και κατασκευαστές αμαξών, που χρησιμοποιούσαν τα ίδια εργαλεία και τις ίδιες μεθόδους.

Γιατί οι άμαξες έχουν αυτό το διάκενο; Διότι, παντού στην Ευρώπη, και στην Αγγλία, οι δρόμοι είχαν λούκια για τους τροχούς των αμαξών και ένα διαφορετικό διάκενο θα προκαλούσε διαρκώς βλάβες στους άξονες.

Και γιατί τα λούκια απέχουν τόσο μεταξύ τους; Οι πρώτες μεγάλες οδοί στην Ευρώπη είχαν κατασκευαστεί από τους Ρωμαίους, με σκοπό να μετακινούνται εύκολα οι λεγεώνες τους. Οι πρώτες άμαξες ήταν οι πολεμικές άμαξες των Ρωμαίων. Οι άμαξες αυτές ήταν ιππήλατες: τις τραβούσαν δύο άλογα, τα οποία κάλπαζαν δίπλα-δίπλα και έπρεπε να απέχουν μεταξύ τους, ούτως ώστε το ένα άλογο να μην ενοχλεί το άλλο κατά τον καλπασμό. Προκειμένου να εξασφαλίζεται η σταθερότητα της άμαξας, οι τροχοί δεν έπρεπε να είναι ευθυγραμμισμένοι με τα ίχνη των αλόγων, ενώ δεν έπρεπε να είναι και πολύ απομακρυσμένοι, έτσι ώστε να αποτρέπονται τα ατυχήματα κατά την διασταύρωση δύο αμαξών στην ίδια οδό.

Ιδού λοιπόν η απάντηση στο αρχικό μας ερώτημα! Το διάκενο στις ράγιες των Αμερικανικών σιδηροδρόμων εξηγείται, αφού 2.000 χρόνια νωρίτερα, σε μιαν άλλη ήπειρο, οι ρωμαϊκές άμαξες κατασκευάζονταν ανάλογα με το φάρδος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων.

Και τώρα, το κερασάκι στην τούρτα: Υπάρχει και μια προέκταση αυτής της ιστορίας με το διάκενο στις ράγες και τα καπούλια των αλόγων. Αν δει κανείς το Αμερικανικό διαστημικό λεωφορείο στην εξέδρα εκτόξευσής του, μπορεί να παρατηρήσει δύο πλευρικές δεξαμενές καυσίμων που είναι στηριγμένες εκατέρωθεν της κεντρικής δεξαμενής.

Η εταιρεία Thiokol κατασκευάζει αυτές τις δεξαμενές στο εργοστάσιό της στην Γιούτα. Θα ήθελαν να τις κάνουν μεγαλύτερες, αλλά οι δεξαμενές αποστέλλονται σιδηροδρομικώς στο σημείο εκτόξευσης. Η σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ του εργοστασίου και του Ακρωτηρίου Κανάβεραλ περνά από μια σήραγγα, κάτω από τα Βραχώδη Όρη. Αυτή η σήραγγα περιορίζει το μέγεθος των δεξαμενών στο πλάτος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων.

Έτσι, το πλέον εξελιγμένο μεταφορικό μέσον του κόσμου, το διαστημικό λεωφορείο, εξαρτάται από το φάρδος του κώλου ενός αλόγου. Οι τεχνικές προδιαγραφές και η γραφειοκρατία είναι αθάνατες! Επομένως, την επόμενη φορά που θα βρεθείτε να κρατάτε στα χέρια σας παράξενες προδιαγραφές και θα αναρωτιέστε ποιος κώλος τις επινόησε, θα έχετε θέσει το σωστό ερώτημα.

ΥΓ: Είναι κρίμα που η πληροφορική δεν χρησιμοποιεί τόσο σταθερές προδιαγραφές...

17 Responses
  1. skouliki Says:

    κατσε να το παρω απο την αρχη για να καταλαβω

    τι σημαινει διακενο ?


  2. Η απόσταση (κενό) ανάμεσα στις 2 ράγες


  3. amakses toy Kwlou, diastimoploia toy kwlou...oloi exoun kati me vasi auth th polytimh pagosmia stathera...e, ki emeis panta prwtoporoume! EXOUME MIA OLOKLIRI XWRA TOU KWLOU!!!!!!!!!!!
    euge mas!!!!!!!! kai pali prwtoi !:)


  4. (γέλια)
    Εγώ νόμιζα ότι υπήρχαν μόνο δικαιολογίες του κώλου αλλά τελικά υπάρχουν κι άλλα πράγματα...
    (κι άλλα γέλια)


  5. @Do You Dare To Wish: Έεεετσι....έεετσι...

    @Mpinelikomistress: Γι αυτό είμαστε εδώ, για την έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωσή σας!


  6. Ναι σωστά. Έπρεπε να μας έχετε ενημερώσει όμως και για τισ δικαιολογίες του κώλου... Να είμαστε προετοιμασμένοι... (γέλια)


  7. Η μονομελής ομάδα του Gi Gaga εργάζεται πυρετωδώς πάνω στο θέμα και θα επανέλθει δριμύτερη για το καλό όλων σας!


  8. Άντε να δούμε... Αν και πολύ φοβούμαι φίλτατε, ότι δυστυχώς από τις παπαριές δεν μας σώζει τίποτα... Όσες φιλότιμες προσπάθειες κι αν κάνετε...


  9. Εμείς μια φορά την καλή πράξη θα την κάνουμε κι ας πέσει στο γιαλό (όχι σκουπίδια, όχι πλαστικά σε θάλλασες και ακτές, λέει το σποτάκι-δε μίλησε κανείς για καλές πράξεις)


  10. Διόρθωση: "θάλασσες" (σόρι αλλά το πληκτρολόγιό μου βαράει μπιέλες τελευταία)


  11. Δεν γίνεται να ρίξετε στο γιαλό ένα τσούρμο κόσμο που έχω υπόψη? Θα σας δώσω λίστα. Ούτε για βλάκες, ηλίθιους και μαλάκες δεν λέει το σποτάκι...


  12. Για τη λίστα απευθυνθείτε στο Mpinelikomata ή στείλτε πλήρη κατάλογο στο mail του GGKB:
    gigagakounibeli@yahoo.com

    Θα χαρούμε να σας εξυπηρετήσουμε (με το αζημείωτο βέβαια!)


  13. Κάτσε για να καταλάβω...
    Μου λες να απευθυνθώ στα Mpinelikomata.... εγώ;
    Δηλαδή να κάνω όλη τη σκληρή και βρώμικη δουλειά μόνη μου;


  14. it's a dirty job, but somebody has to do it.
    Καλά αν βαριέσαι αναλαμβάνω εγώ. Έχω κι ελεύθερο χρόνο, κάτι θα κάνουμε!


  15. Τώρα μιλάς σωστά.
    Εύγε!


  16. spyros1000 Says:

    ΕΓΩ ΠΕΡΑΣΑ ΝΑ ΠΩ ΜΙΑ ΚΑΛΗΜΕΡΑ,ΑΛΛΑ ΑΦΟΥ ΕΙΔΑ ΤΟ ΝΟΥΜΕΡΟ 9011 696 969 ΕΙΠΑ ΝΑ ΣΕ ΠΑΡΩ ΚΑΙ ΤΗΛΕΦΩΝΟ...
    ΧΑ ΧΑ ΧΑ,ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ...


  17. @spyros1000: Δε το σηκώνω γιατί την έχετε δει κάπως τώρα τελευταία και παίρνετε με απόκρυψη! Πώς θα καταλάβω ποιος είναι αν δε βλέπω το νούμερο? Να μυρίσω τις πατούσες μου? :PPpppPP


Copyrights & Disclaimer

Copyrights & Disclaimer